pengedar sah shaklee penghantaran seluruh malaysia dan sabah sarawak hubungi saya di no 0142592477

pengedar sah shaklee penghantaran seluruh malaysia dan sabah sarawak hubungi saya di no 0142592477

Monday 15 September 2014

KEPENTIGAN ASID FOLIC UNTUK IBU HAMIL/AKIBAT KEKURANGAN ASID FOLIC






KEBAIKKAN  ASID FOLIC UNTUK IBU HAMIL/AKIBAT KEKURANGAN ASID FOLIC



Assalamualaikum selamat datang ke blog Www.mummy-ariana.blogspot.com disini sy nak cerita sikit tentang pentingnya asid folic untuk wanita yg nak hamil dan wanita yang tengah hamil.asid folic sangat penting untuk ibu hamil.ha nak tau sebab apa saya kata asid folic penting jom kita baca.....




kepentingan asid folic


Apakah Itu Asid folic??
Asid folic adalah salah satu vitamin kumpulan B. Ia wujud secara semulajadi sebagai folat dalam kekacang, sayuran hijau seperti bayam, asparagus dan brokoli.

Asid folic menolong mencegah kecacatan tiub saraf seperti spina bifida. Spina bifida terjadi apabila pelindung yang menutupi korda spina bayi tidak menutup dengan sempurna. Ini boleh menyebabkan kerosakan saraf kekal.

Pada 12 minggu yang pertama dalam kehamilan anda, otak dan sistem saraf bayi anda sedang membentuk dan berkembang pesat. Oleh sebab itu, adalah sangat penting untuk mengambil folik asid setiap hari pada masa itu.

Dalam trimester kedua, iaitu dari minggu ke-13 kehamilan anda, anda boleh menghentikan asid folik. Namun begitu, jika anda mengambil asid folic sepanjang kehamilan anda, ia tidak akan menjejaskan kesihatan anda atau bayi anda.

Sebenarnyaa pengambilan asid folic disarankan diambil 3 bulan sebelum kita merancang untuk mengandung. Dan diteruskan lagi sehingga habis trimester pertama.

Kenapa Asid Folic Sangat Penting?
Kecacatan tiub neural adalah sangat berkait rapat dengan kekurangan asid folik. Memang ngeri kan jika benda yang boleh dicegah tapi jika ibu mengabaikan pengambilan vitamin, risikonya adalah pada anak.

Ibu yang tidak mengambil asid folic berisiko 5 kali ganda untuk bayi yang dikandung mengalami kecacatan tiub neural berbanding mereka yang mengambilnya.

"Vitamin B12 is essential for the functioning of the nervous system and for the production of red blood cells," says Duane Alexander, MD, director of the National Institute of Child Health and Human Development, which funded the study. "The results of this study suggest that women with low levels of B12 not only may risk health problems of their own, but also may increase the chance that their children may be born with a serious birth defect."

Takutkan? Kecacatan ini dipanggil "spina bifida" yang mana boleh menyebabkan bayi lumpuh ataupun anencephaly iaitu otak dan tempurung tidak terbentuk sempurna.

asid folic shaklee

asid folic shaklee



Mengapa Ibu Hamil Sangat Memerlukan Folic Acid?


Jika Anda sedang hamil, atau sedang berencana untuk hamil, Anda perlu folic acid (vitamin B9) untuk sejumlah alasan. Folic acid membantu mencegah Neural Tube Defects (NTDs)-cacat lahir serius di tulang belakang (seperti spina bifida) dan otak (seperti anencephaly). Neural Tube Defects terjadi di tahap sangat awal pada perkembangan janin, bahkan sebelum menyadari bahwa mungkin mereka hamil.

Perempuan yang minum folic acid setiap hari dengan teratur, sebulan sebelum konsepsi dan selama trimester pertama dari kehamilan mengurangi risiko untuk bayi mengalami NTD antara 50 sampai 70 persen. Beberapa riset mengatakan bahwa folic acid mungkin membantu mencegah risiko lain cacat bawaan seperti bibir sumbing, dan kelainan jantung tipe tertentu.

Tubuh Anda memerlukan folic acid untuk membuat sel-sel darah merah normal dan mencegah anemia. Folic acid juga penting untuk produksi, memperbaiki, dan memfungsikan DNA, peta genetika kita dan bangunan dasar sebuah sel. Jadi, mendapatkan asupan folic acid yang cukup adalah penting untuk pertumbuhan sel yang cepat dari plasenta dan pertumbuhan bayi Anda. Minum multivitamin dengan folic acid mungkin menurunkan risiko preeclampsia, gangguan kompleks yang dapat mempengaruhi kesehatan Anda dan bayi Anda.

Untuk menurunkan risiko bayi Anda dari berkembangnya NTD, para ahli menyarankan Anda harus mengkonsumsi 400 micrograms (mcg) folic acid per hari, dimulai setidaknya sebulan saat Anda berusaha untuk hamil.

asid folic  shaklee

asid folic shaklee








Apabila anda merancang atau bersedia untuk mengandung, adalah dinasihatkan untuk mengambil asid folik 3 bulan sebelum mengandung, untuk mengelakkan spina bifida dan juga birth defetcs kepada bayi yang bakal dilahirkan. Sekurang-kurangnya 400 mcg asid folik diperlukan oleh badan si ibu.

Sebelum ini saya pernah kongsikan, bahawa B-Complex Shaklee sahaja sudah mencukupi kerana ia juga turut lengkap dengan 8 kumpulan B, termasuklah asid folik. Namun, ada yang bertanya, cukupkah sebiji B-Complex Shaklee tersebut, kerana kandungan asid folik nya hanyalah 200 mcg.




vitamin ibu mengandung


Jadi, bagaimanakah untuk mendapatkan 400mcg Asid Folik daripada Shaklee B-Complex, sebagai persediaan untuk mengandung?

Jawapannya, untuk ibu mengandung, kami mencadangkan vitamin di bawah ini (bukan B-Complex sahaja):

Vita-Lea Iron Formula (Shaklee MultiVitamin)
Shaklee B-Complex
Shaklee Vitamin-C
Shaklee OsteMatrix (Shaklee Cal-Mag)
Energizing Soy Protein (ESP)
Di dalam sebiji Shaklee Vita-Lea, turut terdapat 200mcg folic acid.


Maka, jika kita buat pengiraan,

200mcg folic acid dari Shaklee B-Complex + 200mcg folic acid dari Shaklee Vita-Lea = 400mcg folic acid.

Jadi ibu-ibu mengandung atau bakal ibu jangan ambil mudah bekalan asid folic anda ye. Cegah ianya sebelum terjadi.





kerja dari rumah



berikut khasiat dan cadangan vitamin ibu hamil :

(A) Hamil Trimester 1 (0 - 4 minggu)

1) Vita-Lea Iron Formula - 1 biji sehari

Vita-Lea adalah multivitamin jadi ibu tidak perlu mengambil obimin lagi. Di dalamnya kaya dengan iron (zat besi) di mana jika ibu ada masalah masalah pitam atau mudah pening ataupun masalah anemia. Anemia ini berbahaya kepada anak dan ibu ketika bersalin kelak. Oleh itu, pengambilan multivitamin amat penting semasa mengandung.

2) Vitamin B Compleks - 1 biji sehari

B Compleks Shaklee adalah unik kerana ia telah lengkap dengan asid folik dan juga 8 kumpulan B. Asid folik sangat penting untuk pembinaan tulang dan bagi mengelakkan kecacatan pada janin, mengurangkan risiko kecacatan saraf pada bayi khususnya 'spina bifida'. Ibu memerlukan sekurang-kurangnya 400 mg keperluan asid folik sehari. Penting bagi menjamin keperluan asid folik ini mencukupi 3 bulan sebelum ibu merancang untuk mengandung hinggalah tempoh awal mengandung. Ini kerana masalah gangguan pertumbuhan saraf dan neuro ini boleh berlaku seawal minggu pertama mengandung ketika janin baru terbentuk.

3) Vitamin C - 1 biji sehari

Melindungi sel penting dalam pembinaan kolagen dalam membina dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan dan juga sangat penting untuk gusi dan gigi yang sihat. Ianya juga membantu dalam penghadaman zat di samping Vitamin C meningkatkan taraf sistem pertahanan tubuh. 1 biji vitamin C bersamaan dengan 7 biji oren. Mampukah kita nak makan 7 biji oren sehari? Selain itu vitamin C juga dapat membantu mempertingkatkan kadar serapan zat besi yang sangat penting untuk pembentukan hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah.

4) OsteMatrix (calcium magnesium) - 4 biji sehari

Ibu yang mengandung memerlukan 1000mg-1300mg sehari. Ostematrix ini mengandungi kalsium, magnesium dan vitamin D. Kiranya 3 in 1 la..Setiap 1 biji OsteMatrix mengandungi 250mg kalsium. Magnesium berfungsi untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya..vitmain D pula untuk merangsang penyerapan kalsium. Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel, pertumbuhan gigi dan pembentukan tulang bayi. Tidak mengandungi lemak berbanding bagi ibu yang hanya bergantung dengan produk tenusu. Kalsium penting untuk darah membeku dengan sempurna. Membaiki rangsangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot terutama bagi ibu mengandung serta kalsium juga penting untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi.Sekiranya ibu mengandung kekurangkan kalsium ia akan menjejaskan pertumbuhan bayi dan turut menyebabkan penyusutan jisim tulang dan berlakunya kerosakan gigi kepada ibu itu sendiri. Ini kerana apabila kalsium untuk bayi tidak mencukupi maka badan ibu dengan sendirinya menarik kalsium dari tulang ibu untuk membantu menguatkan bayi dan kesannya ibu mungkin terdedah kepada risiko mendapat osteoporosis di usia tua.

(B) Hamil Trimester 2 (14-28 minggu) & Trimester 3 (28-42 minggu)

5) Energizing Soy Protein - minum sehari sekali

Ianya sangat penting untuk membina dan memperbaharui se-sel tisu, hormon dan enzim di dalam tubuh. Sangat diperlukan oleh wanita yang mengandung dan menyusukan anak. Penting untuk pembentukan kuku, rambut dan kulit. Protein yang berkualiti sangat membantu pertumbuhan yang baik. Ianya juga dikatakan kunci untuk melawan penyakit. ESP juga memberi ibu tenaga di mana bagi mereka yang mengalami morning sickness yang agak teruk. Ia juga memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat. Selain itu, protein ini juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi. Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah. Keperluan protein ini semakin penting ketika memasuki trimester ke 3 bagi membantu memaksimumkan pertumbuhan fetus.


Anda boleh hubungi saya di no 0142592477 untuk order tq:)











 "INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE?? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FACEBOOK"

#Syjualshaklee
0142592477



Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. - CARA ORDER:: AINUL HUDA PENGEDAR SAH SHAKLEE ID:1111722 SMS/CALL:012-4495054

3 comments:

  1. Terbaik..
    www.anakummicomel.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Penting sgt asid folic...

    bondaseri.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. risau pulak kl xcukup asid folik..make sure semua bakal mama wajib ambik😊

    ReplyDelete